Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN Select Cleaning V.O.F.
Artikel 1: Definities
- Onder ‘Opdrachtgever’ wordt verstaan iedere (rechts)persoon die met Select Cleaning V.O.F. een Overeenkomst wenst af te sluiten c.q. heeft afgesloten.
- Onder ‘Opdrachtnemer’ wordt verstaan Select Cleaning V.O.F., ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 67681697. 3. Overeenkomst: de Overeenkomst die is gesloten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
Artikel 2: Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten die betrekking hebben op door Opdrachtnemer aangeboden producten, goederen en diensten. 2. De toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Opdrachtnemer heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen treden dertig (30) dagen na de bekendmaking in werking.
- Indien een bepaling van de Overeenkomst of de algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Overeenkomst of van de andere voorwaarden aan.
Artikel 3: Totstandkoming Overeenkomst
- Alle offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders vermeld. 2. Alle offertes zijn geldig gedurende 14 dagen, tenzij anders aangegeven. 3. Een Overeenkomst komt tot stand door: (i) schriftelijke aanvaarding van een offerte door Opdrachtgever; of (ii) bevestiging door Opdrachtnemer van de gemaakte (mondelinge) afspraken; of (iii) Opdrachtgever stilzwijgend toestaat dat Opdrachtnemer aanvangt met de uitvoering van de opdracht.
- Opdrachtgever verleent aan Opdrachtnemer voor de duur van de Overeenkomst het exclusieve recht de toegewezen opdracht te vervullen.
Artikel 4: Uitvoering Overeenkomst
- De werkzaamheden worden behoudens afwijkende omstandigheden conform de Overeenkomst door Opdrachtnemer uitgevoerd.
- Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat kleine afwijkingen noodzakelijk of wenselijk zijn, kan Opdrachtnemer zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt de uitvoering van de Overeenkomst naar eigen inzicht wijzigen.
- Opdrachtnemer heeft het recht werkzaamheden te laten verrichten door derden. 4. Indien door omstandigheden gelegen aan de zijde van Opdrachtgever de werkzaamheden niet, slechts gedeeltelijk of niet zinvol door Opdrachtnemer kunnen worden uitgevoerd (waaronder, doch niet uitsluitend, doordat de locatie waar het werk dient te worden uitgevoerd niet toegankelijk is) wordt de verloren tijd als gewerkte uren bij Opdrachtgever in rekening gebracht en / of heeft Opdrachtgever geen recht op vermindering van de overeengekomen prijs voor de desbetreffende periode.
- Indien niets is vastgelegd in de Overeenkomst dan worden de werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, niet zijnde christelijke of nationale feestdagen.
- Indien Opdrachtgever wenst dat Opdrachtnemer zich in het bedrijf van Opdrachtgever gedurende de uitvoering van de werkzaamheden houdt aan specifieke veiligheids- en / of gedragsregels, dient Opdrachtgever voor aanvang van de werkzaamheden deze regels te overhandigen aan Opdrachtnemer. Tevens dient Opdrachtgever een exemplaar van deze regels zichtbaar in de werkruimte op te hangen en aan de werknemers van Opdrachtnemer kenbaar te maken. Indien van toepassing, stelt Opdrachtgever veiligheidsmaterialen aan de werknemers van Opdrachtnemer ter beschikking. Opdrachtgever is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor (controle van de) naleving van dergelijke regels. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk en is nimmer gehouden tot vergoeding van schade (in welke vorm dan ook) en / of boetes in geval dergelijke regels niet door (werknemers van) Opdrachtnemer worden nageleefd.
Artikel 5: Oplevering / termijn
- Is binnen de looptijd van de Overeenkomst voor de oplevering van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit slechts een indicatieve termijn en geen fatale termijn.
- Indien Opdrachtnemer verwacht een opleveringstermijn niet te zullen halen, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.
Artikel 6: Hulpmiddelen en materialen
- Opdrachtnemer is vrij in de keuze van hulpmiddelen en reinigingsmiddelen, tenzij anders overeengekomen.
- Hulpmiddelen en reinigingsmiddelen -ook als deze bij Opdrachtgever zijn opgeslagen blijven eigendom van Opdrachtnemer.
- Opdrachtgever stelt ter uitvoering van de Overeenkomst kosteloos warm en koud water, gas, elektriciteit en eventuele aanwezige hulpmiddelen/installaties/voorzieningen (bijvoorbeeld aan de buitenzijde van het gebouw) aan Opdrachtnemer ter beschikking. 4. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor hulpmiddelen en reinigingsmiddelen van Opdrachtnemer die op de locatie van Opdrachtgever worden gebruikt en opgeslagen. In geval van diefstal, vermissing of beschadiging van de hulpmiddelen of reinigingsmiddelen zal Opdrachtgever de nieuwwaarde van de beschadigde of verloren hulpmiddelen en reinigingsmiddelen aan Opdrachtnemer vergoeden.
Artikel 7: Eigendomsvoorbehoud
- Bij verkoop van goederen door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever blijven deze goederen eigendom van Opdrachtnemer totdat deze goederen volledig door Opdrachtgever zijn betaald. Opdrachtgever is vanwege het eigendomsvoorbehoud gehouden om de goederen met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbare eigendom van Opdrachtnemer te bewaren. 2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien Opdrachtgever tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst, dan wel indien Opdrachtnemer een goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever hierin tekort zal schieten, is Opdrachtnemer bevoegd onmiddellijke afgifte te vorderen van de onder het eigendomsvoorbehoud vallende goederen, waarna Opdrachtgever de goederen per omgaande aan Opdrachtgever ter beschikking dient te stellen c.q. Opdrachtgever de toegang tot het bedrijfsgebouw van Opdrachtgever te verschaffen zodat Opdrachtnemer de goederen kan ophalen.
Artikel 8: Duur van de Overeenkomst en opzegging
- Tenzij anders overeengekomen wordt de Overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Een Overeenkomst van onbepaalde tijd kan schriftelijk worden opgezegd tegen het einde van de kalendermaand, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. 2. Indien partijen een Overeenkomst voor bepaalde tijd zijn overeengekomen, is deze Overeenkomst niet tussentijds opzegbaar. Een Overeenkomst voor bepaalde tijd wordt na afloop van de periode zoals vermeld in de Overeenkomst, telkens stilzwijgend verlengd voor eenzelfde periode, maar tenminste voor een periode van 12 maanden, behoudens schriftelijke opzegging tegen het eind van de (verlengde) looptijd en met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden.
- Opdrachtnemer heeft het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder inachtneming van enige opzeggingstermijn te beëindigen indien:
1) Opdrachtgever in verzuim is bij de nakoming van haar verplichtingen uit de Overeenkomst.
2) Opdrachtgever in liquidatie verkeert, het faillissement van Opdrachtgever is aangevraagd, Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op Opdrachtgever van toepassing is geworden dan wel aan Opdrachtgever surseance van betaling is verleend.
3) Er sprake is van ongewenst gedrag door (medewerkers van) Opdrachtgever jegens (medewerkers van) Opdrachtnemer. Onder ongewenst gedrag wordt in dit geval -onder andere, doch niet uitsluitend- verstaan: alle vormen van agressie, geweld, pesten, seksuele intimidatie en discriminatie. Opdrachtnemer hanteert voor wat betreft ongewenst gedrag een zerotolerancebeleid.
Artikel 9: Prijzen
- Alle prijzen en kostenramingen zijn exclusief btw en exclusief parkeerkosten, tenzij anders vermeld.
- Een tussen partijen overeengekomen vaste prijs is gebaseerd op informatie van Opdrachtgever. Indien deze informatie onjuist is of gedurende de uitvoering van de Overeenkomst wijzigingen optreden die van invloed zijn op de prijs, heeft Opdrachtnemer het recht de door haar gehanteerde prijzen aan te passen en aan Opdrachtgever te factureren. 3. Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen, zal de prijs worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
- Indien Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever werkzaamheden heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen (meerwerk), zullen deze werkzaamheden door Opdrachtgever worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van Opdrachtnemer. Van meerwerk is eveneens sprake indien de omvang van een reeds overeengekomen opdracht wordt uitgebreid of gewijzigd.
- Prijzen zijn onder meer gebaseerd op ten tijde van de opgave of totstandkoming van de Overeenkomst of offerte geldende factoren, waaronder lonen, sociale en fiscale lasten, heffingen, assurantiepremies etc. Indien zich na opgave of sluiting van de Overeenkomst en voor de voltooiing van de dienstverlening of levering, wijzigingen in deze of andere prijsbepalende factoren mochten voordoen, heeft Opdrachtnemer het recht de door haar gehanteerde prijzen (verder) aan te passen en aan Opdrachtgever te factureren. 6. Opdrachtnemer heeft het recht jaarlijks per 1 januari de overeengekomen prijzen te verhogen aan de hand van loon- en inflatiecijfers.
Artikel 10: Facturering, betalingstermijn en incassokosten
- Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen.
- Na het verstrijken van de fatale betalingstermijn van 14 dagen, dan wel de anders overeengekomen termijn, na de factuurdatum is Opdrachtgever zonder dat verdere sommatie nodig is in verzuim.
- Betaling dient verder onvoorwaardelijk en zonder opschorting, korting of verrekening, uit welken hoofde dan ook te geschieden.
- Het staat Opdrachtnemer te allen tijde vrij ter dekking van de te maken kosten een door Opdrachtnemer nader te bepalen voorschot aan Opdrachtgever te berekenen. 5. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente van 1% per maand verschuldigd, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is in welk geval de wettelijke handelsrente geldt.
- Opdrachtnemer is na het verstrijken van de betalingstermijn van een factuur gerechtigd haar werkzaamheden met onmiddellijke ingang op te schorten totdat betaling heeft plaatsgevonden.
- In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
- Indien betaling niet plaatsvindt binnen de in lid 2 genoemde betalingstermijn, is Opdrachtgever buitengerechtelijke kosten verschuldigd met een minimum van € 50,-. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom.
- Indien Opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure geheel dan wel gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die Opdrachtnemer in verband met deze procedure heeft gemaakt voor rekening van Opdrachtgever. Onder de kosten vallen in ieder geval de
volledige kosten van de door Opdrachtnemer ingeschakelde advocaat en/ of gemachtigde. 10. Indien Opdrachtnemer de Overeenkomst als gevolg van het niet nakomen van de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever ontbindt, is Opdrachtgever aansprakelijk voor de schade welke Opdrachtnemer als gevolg van deze ontbinding lijdt.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade geleden door Opdrachtgever en ontstaan door fouten in door Opdrachtnemer verstrekte adviezen. 2. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade, bedrijfsschade, of schade veroorzaakt door hulppersonen en / of derden die Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst heeft ingeschakeld.
- Indien er – met inachtneming van de vorige leden – voor Opdrachtnemer op enig moment toch aansprakelijkheid ontstaat voor schade die Opdrachtgever heeft geleden door een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen uit deze Overeenkomst door Opdrachtnemer, is deze aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot (i) het bedrag dat haar verzekeraar in het desbetreffende geval zal uitkeren; of: (ii) indien in het desbetreffende geval geen dekking wordt verleend, maximaal de factuurwaarde van dat specifieke gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Schade waarvoor Opdrachtnemer op grond van het vorige lid aansprakelijk is, komt slechts voor vergoeding in aanmerking, indien Opdrachtgever deze binnen 14 dagen na het ontstaan daarvan schriftelijk ter kennis heeft gebracht aan Opdrachtnemer, op straffe van verval van iedere aanspraak.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer ter zake van aansprakelijkheid van derden met betrekking tot schade van welke aard ook, ontstaan door of in verband met de uitvoering van de Overeenkomst.
- Opdrachtnemer is nimmer verantwoordelijk, aansprakelijk en / of gehouden tot vergoeding van enige schade voor het door Opdrachtgever naleven van de wet- en regelgeving waaraan Opdrachtgever moet voldoen.
- Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer juist, zo volledig mogelijk en tijdig te informeren over alle zaken die voor de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn, waaronder -doch niet uitsluitend- bijzondere onderhoudsinstructies van (on)roerende zaken of onderdelen daarvan en van toepassing zijnde (wettelijke) regels. Opdrachtnemer mag daarbij vertrouwen op de juistheid en volledigheid van de door Opdrachtgever verstrekte informatie. Indien de door Opdrachtgever verstrekte informatie niet juist of onvolledig is, dan wel indien Opdrachtgever nalaat van belang zijnde informatie te verstrekken, is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor eventuele schade aan (on)roerende zaken of onderdelen daarvan van Opdrachtgever.
Artikel 12: Overmacht
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk in geval van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Onder overmacht valt in ieder geval, zonder daarmee limitatief te zijn: staking, bovenmatig ziekteverzuim van het personeel, een (tijdelijk) tekort van personeel, brand, bedrijfs- en technische storingen binnen het kantoor of bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde externe partijen, pandemieën, epidemieën, overheidsmaatregelen, het ontbreken van voldoende medewerking door Opdrachtgever.
- In geval van overmacht is Opdrachtnemer gerechtigd haar werkzaamheden per direct op te schorten, dan wel (geheel of gedeeltelijk) te ontbinden of de opdracht te annuleren zonder tot enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever te zijn gehouden.
- Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke Overeenkomst.
Artikel 13: Klachtregeling
- Klachten dienen onverwijld, maar uiterlijk binnen 48 uur na het verrichten van de werkzaamheden waarop de klacht ziet, schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden gemeld. 2. Een klacht van Opdrachtgever schort de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op. 3. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer, uit welke hoofde ook, in ieder geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 14: Verbod overname werknemers en relatiebeding
- Het is Opdrachtgever, dan wel aan haar gelieerde vennootschappen verboden, gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede één (1) jaar na beëindiging daarvan, medewerkers van Opdrachtnemer of van ondernemingen waarop Opdrachtnemer ter uitvoering van deze Overeenkomst beroep heeft gedaan in dienst te nemen, dan wel anderszins, direct of indirect voor zich te laten werken.
- Het is Opdrachtgever niet toegestaan gedurende de looptijd van de Overeenkomst en gedurende één (1) jaar na beëindiging daarvan rechtstreeks een Overeenkomst met een door Opdrachtnemer ingeschakelde onderaannemer te sluiten, dan wel hiertoe onderhandelingen te voeren.
- Bij overtreding van lid 1 en / of lid 2 van deze bepaling verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Opdrachtnemer zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 3.000,00 per werknemer / gebeurtenis en € 250,00 per dag of dagdeel per werknemer / gebeurtenis dat de overtreding voortduurt.
- Indien Opdrachtnemer de werkzaamheden als onderaannemer van Opdrachtgever verricht, is Opdrachtgever verplicht het bepaalde in dit artikel integraal op te leggen aan haar klant, zijnde de partij die aan Opdrachtgever de opdracht heeft verstrekt. Opdrachtgever is in een dergelijk geval verantwoordelijk voor controle en naleving van deze bepaling en in geval van overtreding van deze bepaling door de klant van Opdrachtgever, verbeurt Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer een boete zoals opgenomen in lid 3 van deze bepaling, als ware de overtreding door Opdrachtgever zelf verricht.
Artikel 15: Verwerking persoonsgegevens
- Indien en voor zover tussen opdrachtgever enerzijds en opdrachtnemer anderzijds in het kader van de gesloten Overeenkomst persoonsgegevens worden verwerkt, dient dit te gebeuren in overeenstemming met de (privacy)wet- en regelgeving, waaronder de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
- Op ieder der partijen rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de AVG en andere toepasselijke wet- en regelgeving, alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne verplichtingen op het gebied van bescherming van persoonsgegevens, waaronder maar niet beperkt tot het nemen van passende beveiligingsmaatregelen.
Artikel 16: Overdracht en aanpassing van de Overeenkomst
Opdrachtnemer is gerechtigd de rechten en plichten uit deze Overeenkomst over te dragen zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
Artikel 17: Bevoegde rechter en toepasselijk recht
- Alle Overeenkomsten tussen partijen en verbintenissen die daaruit voortvloeien of daarmee verband houden, worden beheerst door Nederlands recht.
- Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomsten en verbintenissen bedoeld in het vorige lid, zullen in eerste aanleg aanhangig worden gemaakt bij de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle.