Een hygiënisch en schoon kantoor in 7 stappen

Het kantoor, de plek waar een groot gedeelte van de dag wordt doorgebracht. Of het nu achter het bureau, in de vergaderruimte of bij het koffiezetapparaat is. Er wordt gewerkt, gepraat, gelopen, gegeten, het kan niet anders dan dat dit vuil en bacteriën met zich meebrengt. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, als het maar op tijd en grondig wordt schoongemaakt. Anders is het aantal bacteriën echt niet meer op één hand te tellen.

Select Cleaning helpt graag bij het fris en hygiënisch houden van uw werkruimte. Hier alvast zeven tips die u zelf kunt toepassen om in een schone werkomgeving aan de slag te gaan.

Schoonmaakbedrijf Select Cleaning zorgt voor een schoon kantoor in 7 stappen

1. Een goed begin is het halve werk

Zorg dat er altijd voldoende en geschikte schoonmaakbenodigdheden aanwezig zijn. Een stofzuiger, blik en veger, schoonmaakmiddelen, doekjes, emmer, sponzen en vuilniszakken. Het lijkt zo simpel maar het op voorraad hebben van deze benodigdheden kan er daadwerkelijk voor zorgen dat werknemers geneigd zijn simpele schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren. Even de afvalzak vervangen of een doekje door de keuken is dan een kleine moeite geworden. Zo kun je als team al met kleine stapjes een groot resultaat bereiken.

2. Schone en lege vuilnisbakken

Zorg voor voldoende afvalbakken door het gehele bedrijfspand. Denk hierbij ook aan de juiste bakken op de goede plek, zo wordt recyclen ook makkelijker. Een papierbak in de kopieerruimte, kleine afvalbakjes naast de bureaus, een gft bak in de keuken en afvalemmers in de vergaderruimte. Zorg dat de afvalbakken bij de toiletten en waar etensresten in worden gegooid, minimaal dagelijks worden geleegd. Dit zijn namelijk een makkelijke bron van bacteriën en schimmels.

3. Dagelijks stofzuigen

Een van de makkelijkste manieren om een pand er snel schoon uit te laten zien. Ook voorkomt tijdig stofzuigen vlekken door vuil dat in bijvoorbeeld een tapijt wordt gelopen. Stofzuig het liefst iedere dag, zeker op plaatsen waar veel wordt gelopen, bij entrees en op plekken waar wordt gegeten. Vergeet hierbij ook zeker niet meubels zoals banken of bureaustoelen, hier verzamelen zich snel kruimels of stof.

4. Weg met de bacteriën op het bureau

Het is beter om hier niet te lang over na te denken maar toetsenborden en muizen zijn één van de grootste bronnen van bacteriën in een kantoorpand. Soms bevinden zich hier wel meer bacteriën dan op een gemiddelde toiletbril, werkt toch een stuk minder lekker met dat idee toch?

Daarom is het zo belangrijk om met regelmaat de muis en het toetsenbord te reinigen. Het is een kleine moeite maar met groots resultaat, een taak die prima elke dag even gedaan kan worden. Een doekje met wat antibacterieel schoonmaakmiddel eroverheen en alles is weer fris. Als deze routine er in zit kan het niet kwaad om ook eens die sleutels, pennen of werktelefoons te reinigen. Zo zijn alle spullen op het bureau weer schoon en kan er fijn gewerkt worden.

5. De keuken aanpakken

Natuurlijk gaat er dagelijks een doekje over het aanrecht, wordt de vloer gedweild en de afwas gedaan, toch wordt er dan nog een hoop vergeten. Hoe vaak wordt bijvoorbeeld de waterkoker ontkalkt, het koffieapparaat eens grondig schoongemaakt en de koelkast van binnen gereinigd? Dit zijn geen schoonmaakwerkzaamheden die wekelijks moeten gebeuren, het kan wel slim zijn hier in een schema toch maandelijks tijd voor vrij te maken. Vergeet dan ook niet de keukenkastjes eens van binnen en boven schoon te maken en eens de stofzuiger achter de koelkast langs te halen. Waarschijnlijk komt er een hoop vuil vandaan, wat niet zichtbaar is kan nog wel vies zijn.

6. Deurklinken

Ook deurklinken en lichtknopjes zijn een ware bron van bacteriën. Niet zo gek als je je bedenkt dat er dagelijks verschillende handen die knoppen en deuren aanraken. Ook na toiletbezoek, eten of het gebruiken van de toetsenborden. Heerst er een virus op kantoor, dan is dit misschien wel de plek waar het verspreid wordt. Neem in de dagelijkse schoonmaakronde dan ook zeker de deurklinken, lichtknopjes, liftknoppen en trapleuningen mee.

7. Routine

Het belangrijkste van het schoonmaken is dat dit met consistentie wordt gedaan. Vind met je team een routine in het schoonmaken van de kantoorruimte. Misschien in een schema of heeft ieder teamlid zijn eigen wekelijkse schoonmaaktaken. Zo ben je als team samen verantwoordelijk voor het veilig en fijn werken in een schone omgeving.

Professionele schoonmaak

Niet de tijd of energie met het team om deze dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden op te pakken? Schroom dan niet om een professioneel team van schoonmakers in te huren. Dan kunnen jullie doen waar jullie goed in zijn en blijft er meer tijd over voor het werk. De schoonmaakwerkzaamheden worden dan voor jullie uit handen genomen, dat doet Select Cleaning graag.

Naast de dagelijkse schoonmaak taken is het ook belangrijk om met regelmaat het bedrijfspand grondig te laten reinigen. Zoals een periodieke grondige schoonmaakbeurt, glasbewassing, reinigen van het tapijt of specialistische reiniging van specifieke ruimtes. Select Cleaning heeft veel ervaring met het reinigen van bedrijfspanden. De ervaren schoonmakers van Select Cleaning helpen je graag met dagelijkse, periodieke of eenmalige schoonmaakklussen.

Select Cleaning voor uw schoonmaak

Is uw kantoorpand of schoolgebouw nu ook toe aan een grote schoonmaak maar heeft u zelf niet de zin of tijd om dit te doen? Dan helpen wij van Select Cleaning u graag verder


Laat ons weten waar wij u bij kunnen helpen of stel uw vragen als u die heeft via het contactformulier hieronder.